Monday, May 14, 2012

ALLAH Bagi Kita Otak

Assalamualaikum.

Peperiksaan di sekitar penjuru. Maka kita kena study betul-betul, jangan nyalakan minyak tengahmalam kalau nak keputusan peperiksaan dengan warna terbang-terbang.

Hahahh. Demikianlah bicara abang saya. (abih rosak bahasa inggeris dia duduk jepun lelame kihkih, adiknya pun mengikut juga :P)

Topik hari ini ditujukan kepada semua orang termasuk saya sendiri.

Banyak kali dengar bersyukur kan?

Hari ini saya rasa saya kena bersykur sebab ALLAH ciptakan manusia ni dengan keadaan yang sangat organized.

Manusia ada 2 otak: otak besar ngan otak kecik.

Otak besar dalam bahasa standard nye: cerebral hemisphere. Yang biasa kita bayangkan kalau sebut otak tu.

Lepas tu, kita ada otak kecik atau nama standard (marah Dr Adel Bondok kalau dengar saya sebut small brain ni hehe) dia cerebellum. Dia lebih kurang je rupanya dengan otak besar, cuma dia kecik je. Dia duduk melekat kat bawah cerebral hemisphere. (separated by tentorium cerebelli)

credit to: Pak Cik Frank bin Netter
copyright: k-on 2012 (ahahhkk)

Cuba teka, antara otak besar dengan otak kecik yang mana satu bos, yang mana satu tukang buat kerja?

Otak besar kita, ditugaskan oleh ALLAH untuk plan pergerakan kita. Contoh ada makanan kat atas meja, maka otak besar ni akan lukis satu plan untuk tangan kita bergerak mencapai makanan itu. Lepas lukis plan, otak besar kena bagitahu otot2 tangan ni supaya diorang ni bekerjasama untuk kembang kecut (read: contract and relax), maka tangan boleh bergerak. 

Dalam masa yang sama, otak besar pun kena hantar lukisan plan tu kat otak kecik. Lepas otak kecik kita tengok-tengok plan tu, check2... dah chantekk, maka dia kasi approval kat otak besar untuk bagitahu tangan kita buat kerja. 

Otak kecik jugak memastikan tangan kita buat kerja ikut plan yang dilukis tadi tu. Kalau tangan tak ikut, maka dengan pantasnya otak kecik aka cerebellum kita ni akan bagi signal "Cik Handy, u buat kerja tak ikut plan la."

Boleh jawap tak soalan di atas sana? Siapa bos?

Kalau tak ada cerebellum ni kesian oii... kalau kita tak ada cerebellum (atau rosak), pergerakan badan kita akan jadi macam ghobot (read: robot) tau... semua pergerakan akan jadi tak normal kalau Encik Cerebellum ni tak de. 

Refleks: Hari ini anda berjalan dengan normal tak? Kalau masih normal, say alhamdullilah cepat-cepat. Sebab ALLAH masih izinkan otak anda berfungsi seperti biasa. Dah lama kot cerebellum kita ni bekerja. (Saya dah doploh tahun maka dah doploh tahun la ia bekerja.) Tak haus tak pancit otak kita, kan?

Mari kita jadi manusia yang bersyukur kepada ALLAH yang menciptakan kita sempurna!

0 Throw your words, write good:

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment