Thursday, December 6, 2012

3 Ideologi (Kapitalism, Sosialism dan Islam)

Bismillah. Salam alaik.

Hai, Oke sekarang betul dah sejuk, walaupun lambat sikit.

KRU cakap 3 Kata, saya nak bagitahu 3 Ideologi iaitu: Kapitalism, Sosialism dan Islam. Okay, it may sound like I am currently studying Sains Kemanusiaan right now in Egypt instead of medicine. Tapi kalau dah tengah baca tu tolong lah proceed baca sampai habis!! Oke? Sebab saya tak nak bukak kitab sains kemanusiaan pun kat sini.

Setiap ideologi ni ada caranya yang tersendiri untuk diamalkan oleh manusia seluruh dunia.

Kapitalism: dengan cara demokrasi.
Sosialism: dengan cara komunism. (yang sangat ngeri bunyinya tu)
Islam: Khilafah.

Yang saya tak akan sebut dalam entri ni ialah: sosialism (sebab ideologi tu terlampau pelik dan susah sikit utk difahami)

Meh nak cakap pasal ideologi Islam. Jangan marah pulak saya sebut Islam ni sebuah ideologi. Islam ni memanglah agama, dan jugak akidah yang kita kena dan wajib adopt. Macam mana manusia sejagat boleh amalkan Islam ataupun menjadikan Islam ni the way of life (bak kata Syeikh Muszhaphar-oh susahnya nak eja nama beliau), adalah dengan tertegaknya Khilafah.

Kenapa Khilafah? Sebab bila ada Khilafah, pemerintah (Khalifah) akan melaksanakan syariat ke seluruh daulah pemerintahannya. Segala benda akan ikut syariat Allah daripada bab sosial ke ekonomi, pendidikan, perkahwinan, keselamatan, ketenteraan, dakwah dan segala macamnya. Termasuk hudud!

Ada nampak tak betapa amannya negara kita dengan Islam bila ada Khilafah?

Kalau sekarang, ada orang nak marah laung azan, bila dah ada Khilafah, laung azan dah tak jadi masalah.

Itu pasal Islam. Kapitalism pulak. Cara untuk implementasi ke-kapitalism-an yang direka oleh kuffar ni adalah dengan cara demokrasi. Dalam demokrasi, kedaulatan diletakkan di tangan rakyat (sedangkan dalam Khilafah, kedaulatan tu Allah yang punya). Kekuasaan pun di tangan rakyat.

Hey tell you what, (sorry kasar gila, tengah emo skit hehe) dalam demokrasi, undang-undang dibuat oleh manusia. MANUSIA MENJADI MUSYARRI' (PEMBUAT HUKUM). Sedangkan dalam Islam, undang-undang hanyalah ditentukan oleh Allah. Tidak ada kompromi dalam pelaksanaan undang-undang negara Khilafah sebab undang-undang negara ialah syariat daripada Allah SWT. Termasuk hudud.

Kenapa tak boleh pakai undang-undang yang manusia buat?

Sebab manusia terbatas. Boleh faham tak kenapa manusia terbatas? Undang-undang di negara A mungkin adil untuk penduduk negara A, tapi bukan negara B. Kenapa tak adil? Mungkin sebab budaya, atau faktor lain.

Di California contohya, seorang pembunuh takkan dihukum penjara selagi jenayah membunuhnya tak lebih tiga kali. Kat Malaysia, bila sabit kesalahan, maka pembunuh itu akan dipenjara.

Sedangkan dalam Islam, hukum bagi seorang pembunuh ialah hukum qisas, di mana pembunuh itu juga dibunuh.

Dalam demokrasi, bila nak laksanakan undang-undang, pertama sekali undang-undang tu kena lalu dulu Dewan Rakyat, Dewan Parlimen dan bermacam dewan lagi, kehakiman dan judisiari.... dan kemudian bila diluluskan baru boleh buat.

Bercakap pasal nak perjuangkan negara Islam melalui demokrasi... negara Islam mesti nak kena pakai undang-undang yang Allah tetapkan (syariat). Tapi dalam demokrasi, pelaksanaan undang-undang kena lalu proses seperti yg saya katakan di atas tu (dewan parlimen, dewan rakyat and so on). ADAKAH LOGIK UNDANG-UNDANG YANG ALLAH TETAPKAN KENA LALU PROSES-PROSES MENDAPATKAN KELULUSAN DARI TANGAN MANUSIA? Kalau nak laksanakan hudud melalui jalan demokrasi, adakah undang-undang hudud ni kena lalu dulu segala proses itu dan tunggu untuk dilaksanakan?

Think.

Telahpun ada jalan yang Nabi SAW guna untuk tegakkan sebuah Daulah Islam. Kenapa tak nak ikut? Nabi tak ada pulak pakai cara demokrasi kan... Kenapa nak ikut cara lain yang masih tak terbukti kejayaannya?


0 Throw your words, write good:

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment