Sunday, December 2, 2012

Dakwah Bukan dengan Bulatan Gembira dan Status Baik di Facebook Saja

Bismillah. Salam alaik.

Sesungguhnya Islam itu datang dalam keadaan dagang dan pulang dalam keadaan dagang.

Problemo biggio

Bila terasing maka pembawa Islam yang sebenar itu akan merasai sakitnya berdakwah. Sebab itu ada orang yang tak sanggup, dan mereka memilih dunia. Sesungguhnya kapitalis-kapitalis telah merencanakan dalam pemikiran umat Islam, bahawa hidup ini hanya sekali, so kita enjoy!! (Tahu kan ni ayat siapa...) Meskipun kita semua telah tahu dan diberitahu malah Allah sendiri bagitahu yang kita akan ada kehidupan akhirat. Siapa yang nak masuk syurga nanti, maka hendaklah dia beramal dan berilmu. Siapa nak masuk neraka sila la jangan fikir adanya kehidupan akhirat, fikirlah bahawa apabila kamu mati, segalanya berakhir.

Kenapa dakwah-dakwah pada hari ini hanya ditafsirkan (commonly) dengan bulatan-gembira? Sesungguhnya apa yang saya nampak dalam bulatan gembira saya keika masih berada dalam lingkungan 'gembira' itu hanyalah makanan, dan sedikit pengisian nafsiyyah. Okay, well... pengisian nafsiyyah iu kebanyakannya masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Tidak membentuk lekuk dalam hati. Saya gagal membendung diri saya untuk menjadi solehah dan mengingati Allah setiap masa meskipun status-status di Facebook saya semuanya berbentuk peringatan kepada manusia lain. Dalam bulatan gembira itu saya mendengar, dan keluar bulatan gembira itu agenda saya bukan dakwah lagi.

Sedangkan setiap Muslim itu wajib menyampaikan. Tapi tidak saya laksanakan. Malas.

Solution

Kepada mereka yang tidak menemui Islam yang sebenar (terutamanya stok-stok usrah kampus) dan tak merasakan hidup mereka setiap hari untuk beribadah kepada Allah SWT, maka mintalah kefahaman Islam yang sebenar-benarnya dengan Pemilik Islam yang sebenar. Tak perlu pakai channel apa-apa, tak payah dail nombor telefon 2-4-4-3-4 pun. Doa will connect you to Him.

Dan kalau dah jumpa Islam yang sebenar, kita masih diberi pilihan untuk berdakwah atau hanya mendiamkan diri, tanpa menyebarkan Islam kepada orang lain. Tapi fikirlah kehidupan akhirat.

Dakwah is painful in the dunya.

"Daripada Anas r.a. Rasulullah saw berkata: Akan datang kepada umatku satu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana orang yang menggenggam bara api."
[HR at-Tirmizi]

Sangat mencabar. Sebab siapa yang nak mengamalkan Islam dengan sesungguh-sungguhnya dia akan mengalami penentangan yang hebat. Sebab Islam bukan sekadar untuk difahami sorang-sorang. Tapi untuk disampaikan.

0 Throw your words, write good:

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment