Friday, December 7, 2012

Sakitnya Berdakwah

Bismillah. Salam alaik.

Semoga Allah kurniakan kekuatan kepada saya untuk terus teguh menggenggam agama Allah yang sebenar. Sebab sakit sangat. Bukan saya sorang. Seluruh komuniti kami di sini.

Majoriti bukan tiket untuk menghalalkan yang haram. Tapi inilah yang terjadi dalam demokrasi. Manusia memandang kuantiti; majoriti versus minoriti. Bukan lagi pada hukum Allah.

Non-muslim? Itu lagi senang berbanding manusia-manusia sekeliling yang memang dah Islam. Kenapa? Sebab mereka tak tahu 'Islam' yang mereka pegang itu terselit di dalamnya unsur-unsur kuffar. Dan dijadikan mereka terasa indah dengan perbuatan mereka itu. Kenapa mengambil Islam secara separuh-separuh?

Pada hari ini mungkin ada antara mereka yang mengatakan kepada saya, kasut/beg yang diperbuat daripada kulit babi boleh digunakan sebab dah disertu dengan chemical substance. Hasil dari fiqh realiti yang direka.

Esok? Apa lagi perkara haram yang akan jadi halal? 'Dihalalkan oleh manusia berdasarkan kata-kata ulama sekian-sekian...'

Lagi-lagi ulama'! Saya bukan nak condemn ulama' mana-mana kat sini. Bukan saya menolak ulama'. Tapi seharusnya sebagai individu Muslim, kita kena kaji apa yang ulama' kata berdasarkan 4 sumber sahih: Al-Quran, Sunnah, Ijma' Sahabat dan Qias. Kita kena ada ilmu tentang 4 sumber ni. Kena tahu bahasa arab.

Tapi hari ini? Masyarakat sekarang menyerahkan segala-galanya kepada ulama' tanpa tahu cara untuk mengkaji fatwa. Bukan nak suruh jadi mujtahid, tapi kalau nak jadi muqallid jangan jadi muqallid yang buta.

Kenapa jadi macam ni?

Sebab bahasa arab terhapus. Orang Arab Mesir pun tak semestinya dapat tafsirkan maksud ayat Quran 100%. Kerana British dan si penjajah-penjajah kuffar memisahkan bangsa Arab itu sendiri dari bahasa Arab Quran. Lepas jatuh je Khilafah pada 3 Mac 1924, Kamal Atarturk laknatullah menghapuskan penggunaaan bahasa Arab dan ditukar kepada bahasa Turki.

Generasi sekarang dah tak tahu bahasa Arab. Orang Arab sendiri dah menggunakan bahasa Arab ammiah (pasar) bukan Arab Fushah.

Masa Khilafah ada dulu, seluruh daulah Khilafah guna bahasa Arab. Dan Bahasa Arab jadi lingua franca.

Sekarang tulisan arab tu dah susah nak dibaca.

Tak sedih macam mana kalau lagu ni...

0 Throw your words, write good:

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment