Saturday, December 1, 2012

Untuk Apa Kita Bersahabat?

Bismillah. Salam alaik.

Uhuh. Dah bulan dobelas dah. Okay.

Selama ni saya selalu tak faham apa itu maksudnya 'ukhuwwah fillah'. Apa maksud bersahabat kerana Allah? Saya tak pernah faham. Never at once. (Tapi sebab phrase tu macam shuwwitt je kalau disebut oleh budak-budak stok usrah-mak aji, saya selalu je guna muahahahahahahaha tapi tak faham pun- oke rasa macam sangat sia-sia sebab tak faham pun)

Apa ertinya kita semua bersahabat? Kenapa saya berkawan dengan Siti, sangat rapat sampai semua benda pasal saya dia tahu? Dan kenapa saya berkawan dengan Timah tapi tak de la rapat sangat, tak macam Siti? Boleh ke kita bersahabat dengan Siti lebih sikit berbanding Timah? Allah redha tak macam tu?

Hulalala... perit bila ada kawan yang mula berenggang dengan kita kan. At first I never knew the reason why. Tapi bila saya tahu sebabnya (which is because saya ada pegangan yang didokong oleh jemaah lain) then saya rasa saya tak salah. Oke luah perasaan sikit.

Macam mana boleh jadi renggang tiba-tiba tu? Sedangkan kita sangat rapat dengan orang tu?

Apa pulak kaitan renggang-tak renggang dengan ukhuwwah fillah?

Setelah dikaji daripada pembacaan-pembacaan... rupanya ukhuwwah fillah ni maksudnya bersahabat dengan seseorang tu dengan berlandaskan akidah. Kita disatukan dengan akidah Islam. So selagi si polan itu merupakan seorang Muslim maka wajib kita sayang dia. Kena sayang dia sebab dia pegang akidah Islam dalam diri dia. Huhu... meh nak citer sikit.

Sebelum ada Madinah (negara Islam pertama), kaum Aus dan Khazraj ni asyik bergaduh je dua-dua. Hampir seratus tahun jugakla bergaduh. Sampaikan yang duk ikut gaduh-gaduh tu tak tahu pun apa sebabnya. Tapi, bila Islam sampai pada mereka melalui Rasulullah saw, diorang terus berbaik tanpa ada ragu dah.

Tapi zaman sekarang, kita orang Malaysia kalau nak kata nak berbaik dengan orang Islam yang ada dekat Indonesia pun tak boleh, walaupun semua Islam. Sebab apa tu?

Sebab pemisahan orang-orang Islam melalui national border (yang menyebabkan kawasan-kawasan di bawah pengaruh kerajaan Uthmaniyah dulu berpecah kepada 55 negara).Siapa yang buat national border ni/

Orang kafir le... usah ditanya lagi. Sudahku jawap awal-awal.

So saya tekankan di sini (ecece macam tengah nak berbahas pulak kan...) ikatan kita umat Islam ni biarlah berdasarkan akidah. Bukan sebab persatuan pelajar, bukan sebab usrah tapi yang utama sebab akidah.

Pengalaman saya: satu waktu dulu saya dalam persatuan A. Dan kemudian saya keluar dari persatuan A dan join persatuan H. Lepas keterlibatan saya dengan persatuan H, memang orang-orang dari persatuan A ignore saya (sesetengah je bukan semua tapi ramai la)  sedangkan diorang yang selalu bagitahu jangan bermasam muka dengan orang yang berlainan jemaah dengan kita.

So, jelas la kat situ ikatan kami hanyalah ikatan  sebagai AJK-AJK dalam usrah tu...

0 Throw your words, write good:

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment