Thursday, February 21, 2013

Hade Aku Kisah? Jangan Biarkan Penjaga Tepi Kain Anda Mempengaruhi Anda

Bismillah. Salam alaik.

Haha.

Seriously, maturity doesn't depend on your age. Neither experiences. Why? Because maturity depends on your thinking. Kalau banyak experiences tapi tak tahu macam mana nak mengatasi masalah pun tak jadi jugak.

One of the worst thing that overwhelm immature people: take the others' words into their account. When the words from people around you come to invade your mind, then you can do nothing on your own. Definitely, your acts are all based on what people say.

Our actions are all based on our perception. Jadi, kalau asalnya persepsi kita tu daripada kata-kata orang lain, maka jadi lah segala tindakan kita ni tindakan yang asal bukannya daripada kehendak kita sendiri.

Tak merdeka la macam tu.

Bukanlah kita ni tak payah dengar kata orang, buat ikut sedap hati je... it is not definitely like that. Tindakan kita, segala perbuatan kita hukum asalnya daripada hukum yang Allah buat. So ikutlah apa yang Allah suruh, bukan manusia suruh. Selagi apa yang kita buat tu halal, dan mendatangkan kebaikan kepada kita, so buatlah. Walaupun orang lain menghalang. Walaupun orang lain tak suka. Kita sepatutnya tahu apa yang lebih baik untuk kita.


Alhamdulillah. Dikurniakan keluarga bahagia. (Tetiba)

Wednesday, February 20, 2013

Believe The Doctors

Bismillah. Salam alaik.

Heh. Have you ever encountered a phenomenon where your family members only believe to what the doctors say, than you do?

Kih kih kih.

Especially when one of the children (the grown up one) is studying medic.

Happens to me.

It is completely different when I ask my sister to tell my father that, "When you eat this, the effect would be like this... when you use this medication, you shouldn't do this.... bla bla"-compared to when I say to my father, "When you eat this, the effect would be like this... when you use this medication, you shouldn't do this... bla bla" [completely similar statement]

And also, me as medical student would imagine far beyond the non-med students do. Because the doctor in university and hospital taught me this and that... this is where my anxiety grows bigger.

Don't forget to pray for your parents' health.

Saturday, February 16, 2013

Nanti Kamu Cari Saya di Akhirat

Bismillah. Salam alaik.

PBL belum siap. Karangan kewajipan khilafah pun belum bermula walau sepatah kata lagi pun. Galok pulak tulis blog. Time cuti hari tu berhabuk blog ini dibuatnya. Time sekolah rajin pulak nak update.

Maafkan saya kalau bicara saya dengan blog ni ( saya punya blog, saya punya suka) selalu sangat berkaitan dengan Khilafah and stuff..........

Khilafah itu sistem pemerintahan Islam yang bertahan selama 1400 tahun, hanya dengan 80 kes jenayah sepanjang seribu tahun lebih tu. Sistem sekarang: sehari berjuta-juta jenayah yang berlaku. (Ohoh itu la akibat demokrasi dan kapitalisme)

Sistem yang bagus sampai macam tu sekali, dan terbukti (bukan khayalan) selama ribuan tahun tu takkan saya tak nak bagitahu awak semua?

So silala tahan membaca entri bab-bab khilafah, saya hanya cuba menyampaikan. Untuk diserap, dipercayai dan diterima, itu bukanlah kuasa saya untuk membuatkan awak semua merasainya, memikirkannya. Neither me nor anyone else nor you yourself can change your mind, except Allah swt.

Peringatan: differentiate adakah anda mencari kebenaran atau hendak mencari salah jemaah lain. Itu masalah terbesar sebahagian orang Islam yang mengatakan mereka berjuang untuk Islam. Kebenaran tak stand kepada jemaah tertentu. Kebenaran stands alone.

Kalau saya tak bagitahu kamu, nanti kat akhirat Allah tanya saya, kamu buat apa dengan blog kamu? Tak sampaikan kebenaran? Apa yang kamu tulih dalam blog kamu?

Dan nanti di akhirat disebabkan saya tak bagitahu awak semua, kamu cari saya di akhirat dan bertanya awat tak bagitahu...

Sila lah rasa apa saja tapi saya hanya nak memberitahu.

Friday, February 15, 2013

Wanita Matang: How?

Salam 'alaik.

Sedih dah terbang, gembira pun datang. Alhamdulillah, Allah kurniakan orang-orang yang selalu 'in love' dengan saya, be it tough wind, angin sepoi-sepoi bahasa... the supporting words are always there, the corrective advises are always ready to touch my heart.

This life is to be lived consciously, based on hukum from Allah. Not being directed by emotion.

Yesterday, me and sister Ain, met a sister. Nama dia pun Ain jugak. She's gonna be flying back to Malaysia sson. Orang dah habih belajor yobb... through out our conversation, I was able to conclude that (macam ILO apahal ni...):

Perempuan: tak kira la umur dia 15 ke, 20 ke, 25 ke, 23 ke, 30 ke... even 50 pun, memang akan selalu menjadi busybody (wartawan sukarelawan), ambil tahu hal orang, buat cerita melainkan dia matang

Sorry to say.

Sedangkan kesimpulan terbaik untuk dilaksanakan; buat hal sendiri, tak payah kisah pasal orang lain- itu pun akan menjadi masalah dan kudis kepada sesiapa yang suka cari masalah dengan orang ni. Sungguh kurang matang.

Buat cerita, bawak cerita... semua itu pernah menjadi hobi saya. Alhamdulillah Allah dah temukan saya dengan kebenaran yang sebenar.

Allah berfirman dalam surah Al-Hujurat ayat 12:
 Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebagian dari prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah ada di antara kamu yang mengumpat sebahagian yang lain. Adakah di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh Allah Maha Penerima tobat, Maha Penyayang.

Ni la maksudnya live the life consciously, not being directed by emotion, instead being lead by the hukum of Allah.

Definisi "matang" yang baru dijumpai: hidup dengan hukum yang Allah tetapkan, suka atau tidak, terpaksa atau rela.

Sekian.

Wednesday, February 13, 2013

Really Bitter (Personal Feeling)

Salam alaik.

Rejection is the most potent cause of hatred.
Be it strong or weak person, semua akan sedih kalau kena reject oleh orang yang kita selalu bersama-sama dengan dia.

Yes, it is because of different political view.
Yes, because I did and still do the sharing is caring things in Facebook, telling people about Khilafah.

And they reject the idea all the way.

Susah kot jadi perempuan.

Emosi selalu menggunung melebihi logik akal.

Cuba jugak berfikir di mana salah diri sendiri.
Last-last sekali kesimpulannya balik kepada ujian dari Allah.

"You spit out bad words about their group?"
Baru tadi abah tanya. (Ohoh if only abah knows that I am now in a different political view, the real one that he needs to find out)

"I did not."
Nerve wrecking. How am I going to tell him the truth?

Being independence now seems like a crime.
Yet being too dependence is like prison.

Yeah. Allah puts me there to make me struggle out of the comfort zone.

Sedih tu sedih la.

But me being "expressionless"... can that kill down their kerek?

Monday, February 11, 2013

Mencari Kebenaran Islam

Bismillah. Salam alaik.

Masa balik Malaysia hari tu, saya pulang ke tanah air dengan jiwa yang terdidik dengan rasa menyokong perjuangan Islam. Jiwa tekad mengatakan saya sokong geng-geng hijau tu.

Unfortunately, keluarga saya semuanya bukan warna itu.

Siap nak kena brainwash lagi tu. Siap kena suruh dengar ceramah opposite party tu.

Dan bila dengar, diorang claim yang diorang la yang betul-betul memperjuangkan Islam, bukannya geng-geng hijau tu. Siap bagi dalil lagi.

Tapi bila duduk Mesir apa yang saya dengar, lain pulak... memang betul-betul berbeza bak hitam dan putih.

Lama-lama dengar ceramah tu, saya pun pening. Saya dah tak tahu dah yang mana satu betul, mana yang salah. Yang saya tahu hanyalah: untuk aku tahu mana yang betul, dan mana yang salah aku kena cari dan tahu Islam yang sebenar-benarnya.

Macam mana nak dapat Islam yang sebenar?

Doa kat Allah.

Sungguh Allah bagi saya. Sebab Allah dah bagi, dan Islam tu wajib disampaikan... sakit tak sakit kena sahutlah seruan Allah. Takkan nak tunggu mati, kat akhirat baru nak pusing balik ke dunia nak dakwah orang lain?

Untuk kawan-kawan: tolonglah bertekad dan usaha cari Islam yang sebenar. Islam tak datang dengan jemaah. Jangan perjuangkan jemaah dengan menggunakan nama Islam. Sebaliknya, perjuangkan Islam tu. Sorang ke, berjemaah ke...

Sunday, February 10, 2013

Al-Ankabut:2, Muhammad:31

Assalamualaikum.

Semua orang boleh mengaku dia ialah pejuang Islam.
Tapi bukan semua orang terbukti menjadi orang yang betul-betul memperjuangkan Islam.

Semua orang boleh kata dia bersabar.
Tapi bukan semua orang boleh betul-betul bersabar.

Semua orang boleh bagi nasihat.
Tapi bukan semua orang mampu menerima nasihat dengan hati yang terbuka.

Apakah manusia mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, "Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji? [Al-Ankabut:2]

Dan sungguh, Kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu, dan akan Kami uji perihal kamu. [Muhammad:31]

K6jsq1u7zuimx5hj6kbtpeuvr99eyx0t

Seorang sister pernah bagitahu kita, worship also means test. 

Indah kata-kata takkan membuktikan benarnya tindakan.


 

Friday, February 8, 2013

Ke Mana Sudah Peraturanmu Itu

Assalamualaikum.

I had my friend once tell me that, we shouldn't explode our dear-really-important emotion online. Be it Fb or Twitter. Be it Blogger or WordPress or Blogdrive or anything.

It was years ago since I had been told.

But then today the chingu is doing the thing that I had been prevented from.

My questions are:
1. Was the rule really from shariah or is it from herself?
2. If it is really from shariah, why don't she obey?

Betullah. Kata-kata kita akan sentiasa diuji.