Tuesday, March 26, 2013

Ustaz dan Ustazah: Golongan yang Bercakap Pasal Agama, Dakwah (and stuff)

Assalamualaikum.

Seringkali (dan tak asing lagi) saya dengar, bila seorang kawan kita ni mula bercakap soal hukum-hakam dalam agama, mula ajak dakwah sana-sini, kawan-kawan yang lain akan mula memanggilnya ustazah.

Abang saya pun panggil saya macam tu.

Tetapi, pernah tak fikir macam mana boleh wujud golongan yang namanya ustaz ustazah ni? Masa zaman Nabi dulu ada tak? Masa zaman Islam gilang-gemilang dulu ada tak ustaz dan ustazah ni? Maksud saya ustaz ustazah yang selalunya dianggap hebat dalam ilmu agama, hukum-hakam dan segala bagai benda berkaitan agama.

Kenapa kita sebagai orang Islam tidak menguasai sepenuhnya agama Islam tu sampai kita kena rujuk ustaz ustazah dalam segala bagai hal, dari sekecik-kecik benda (najis binatang contohnya) sampai benda yang besar (politik contohnya)?

Memang tak salah kita bertanya kepada yang tahu, tapi takkan selamanya kita tak nak berusaha untuk mendapatkan pengetahuan yang sepatutnya melekat dalam kepala?

Inilah masalahnya. Kita betul-betul dipisahkan dengan agama Islam yang sebenar. Islam dipisahkan daripada kehidupan sebenar. Kita tak apply apa yang ada dalam Islam (yang diturunkan oleh Allah) sampai kita tak tahu banyak benda pasal Islam.

Secularism, I say?

Sorry much.



0 Throw your words, write good:

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment