Wednesday, March 20, 2013

We're Bound by Aqidah

Bismillah. Assalamualaikum.

Hai. Semalam tertulis entri jiwang. Okey sebenarnya 'tertulis' tu sebenarnya maksud dia ialah 'menulis'. Writing such post like that... it was within my free will.

Today Allah mades me realize how He bound me and them by aqidah. Diberikan situasi, kami yang seramai beberapa orang ni bertemu dalam usrah. [Kepada mereka yang geli dengan term ni, saya mintak maap kayh. Usrah ni kalau ikut bahasa gengster kampung nibung belakang rumah tok wan ialah: geng kamcing dan apa saja kalimah yang kamu pakai]

Pertemuan kami tidaklah sekerap mana memandangkan ada jarak beratus kilometer yang memisahkan kami.

Apabila saya dan unnie tercinta dipisahkan dek jarak Mesir-Malaysia, maka tak do apo den boleh buat. Menangis pun nangis la. I took one day to energize myself, pulihkan semangat. Luckily, unnie lagi sorang yang duduk beratus kilometer call dari jauh, bertanya khabar cuba mengisi kekosongan yang tercipta dek jarak Malaysia-Mesir itu...

(Nak menangis kejap boleh?)

Inilah kali pertama saya merasai ikatan yang lebih kurang sama macam kekeluargaan. Kami diikat oleh aqidah, bukan usrah. Sebab usrah boleh bercerai berai. Aqidah tak boleh, kalau tak neraka jawabnya. Dan seharusnya ikatan kekeluargaan (antara saya dan keluarga saya dan antara kamu dan keluarga kamu juga) berhasil dari aqidah yang sebenar.

Dan Meto si kucing hidung hitam dan berbulu askar juga ada menemani walaupun kerjanya hanyalah makan, tidur dan mengacau saya solat saje. Terima kasih ahjussi tolong jaga Leftenan Meto.

Peringatan: apa sahaja yang kita miliki ialah milik Allah. Satu hari nanti semuanya boleh ditarik. Oleh itu jangan terlalu gembira dengan nikmat itu, dan janganlah terlalu sedih atas kehilangan sesuatu sebab semuanya milik Allah.

0 Throw your words, write good:

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment