Tuesday, December 25, 2012

The Rose is Still A Rose

Assalamualaikum.

Kemarau line internet berpanjangan. Heheh tapi hidup je ponn tak ada internet.

Tapi hidup tak namanya hidup kalau tak ada ujian. Sesungguhnya sangat menggugat jiwa kalau diuji dengan masalah kawan.

Kawan datang kawan pergi. Allah akan bagi, Allah akan tarik balik kawan yang kita ada.

_________________________________________________________________________________

Nai'mah Isa: entri ini khas saya tulis untuk bercerita kepada awak :D

Apa perasaannya bila kita tahu kita diumpat?

Sedih, kan?

Apa tindakan kita? Nak marah pengumpat-pengumpat tu? Nak updates status besar-besar kat Facebook pasal orang yang mengumpat kita?

Sesungguhnya kita takkan dapat ubah orang lain supaya berhenti mengumpat. Kita takkan dapat ubah walau seorang manusia pun, sebab hati dan fikiran Allah yang pegang. Orang tu nak berubah ke tidak, itu bergantung kepada dia punya pemikiran dan hubungan dengan Allah.

Apa yang kita boleh buat ialah: bagitahu dia tentang ancaman Allah kepada orang-orang yang mengumpat ni.

Daripada Anas r.a. Rasulullah saw bersabda:

Ketika aku dimikrajkan (malam israk dan mikraj) aku berjumpa dengan satu golongan yang kukunya adalah daripada tembaga, mereka melukakan muka-muka dan dada-dada mereka (dengan kuku itu). Lalu aku bertanya: siapakah mereka ini, wahai Jibril?  Jibril menjawab: merekalah orang-orang yang memakan daging-daging manusia lain (mengumpat) dan mengatakan keburukan terhadap maruah orang lain.

[Hadis Riwayat Abu Daud]


Saya menghadapi keadaan ini. Dan kalau saya nak marah pun, tak ada gunanya saya nak sound diorang kuat-kuat. Kalau diorang ni bukan orang yang sombong, maka diorang akan segera bertaubat dari kesalahan mereka tu...

Alhamdulillah, Allah kurniakan kekuatan. Saya mampu teguh dengan perasaan tenang dan tak marah pun bila dapat tahu diorang mengumpat saya. Bukan diorang tak tahu, bukan diorang tak pernah dengar tentang ancaman ni. Tapi diorang teruskan jugak.

Takut ke, tak takut ke kita kena bagitahu jugak kepada kawan-kawan kita tentang kebenaran dan suruhan serta larangan Allah kepada manusia. Supaya kita tak jadi orang yang rugi. Firman Allah dalam surah al-'Asr:

Demi masa. 
Sungguh manusia berada dalam kerugian.
Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.

Hari tu, senior saya Saudara Munzir ada bagitahu, manusia ni akan selalu berada dalam keadaan kerugian. Unless, dia buat amal soleh, kebajikan... dan itu saja tak cukup untuk mengelakkan dia menjadi orang yang rugi, tapi dia kena jugak sampaikan kebenaran!  Tak boleh buat baik sorang-sorang dia je. Kena ajak orang lain, bagitahu orang lain.

So, kita kena bagitahu, walau sakit walau perit. Walaupun hilang kawan. (Hey kawan tu Allah yang bagi okey, so Allah boleh tarik bila-bila)

Berjuang di jalan Allah memanglah perit sebab kita kena tinggalkan manfaat-manfaat dunia.

Lagi satu hadis.

Dari Abu Musa r.a. katanya: Aku bertanya, wahai Rasulullah, siapakah Muslim yang terbaik? Lalu baginda menjawab: Sesiapa sahaja yang selamat (memelihara) orang-orang Islam yang lain daripada kejahatan lidah dan tangannya.

Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Oh baru perasan tajuk kat atas tu letak Rose. Hehe. Apa kaitannya?

Nope. It is just a line from abah when I called him few days ago telling him about my problems with my friends here. He told me to be long lasted rose though the other roses have been dry and fall. Stay turgid.







1 Throw your words, write good:

Permata Biru Itu said...

Salam alaik cik nana.

lumrah lah kawan, pergi dan datang.
tapi yakinlah, jika kita bina ukhuwah itu hanya keranaNya, ia akan kekal, tak nampak real pun, tapi ikatan hati itu tetap ada. kan?

tak kuat. Allah ada dear :)
keep going. D&T itu indah.

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment