Friday, January 11, 2013

Suruhan Allah: Kerana Manfaat atau KeredhaanNya?

Bismillah. Assalamualaikum.

There's a sister, which I visit her regularly. One day she asked me about why a lady and a gentlemen cannot have intimate relationship without nikah?

Kakak: Kenapa kita manusia dilarang untuk ada hubungan seksual sebelum nikah?

Me: Oh... sebab kalau ada hubungan jenis tu nanti mudah dapat penyakit, macam AIDS, Hep.B...?

She sighed. Senyum tidak.

The real answer is:

Kakak: Sebab Allah larang. He states it clearly in the Quran.

And she asked me one more question.

Kakak: Kenapa perempuan wajib pakai tudung?

Me: Err... (lebih berhati-hati) sebab nanti lelaki tengok, so syaitan akan hasut lelaki tu so lelaki tu akan approach perempuan tu lepas tu nanti lama-lama dia mengorat so lepas tu diorang couple which is forbidden is Islam dan lepas tu terjadi zina da lepas tu... (banyak lagi la lepas tu saya)

Kakak tu geleng kepala. I still did not get the real point.

The answer is really simple.

Kakak: Sebab Allah suruh. Ada dalam Quran.

She asked me one more question.

Kakak: Kenapa kita kena sembahyang?

Me: (confidently) Sebab Allah suruh.

That was where I grab the main point.

Kita tak boleh tengok manfaat bila melaksanakan suruhan Allah. Yang jenis tengok manfaat ni orang yang berakidah sama macam kapitalis.

Contoh: Artis A baru je berhijrah daripada tak bertudung kepada bertudung. Yeehaa. Wartawan pun bertanya la kepada Si A ni.

Wartawan: Kenapa A bertudung? Adakah disebabkan A jatuh cinta kepada seorang ustaz?

A: (senyum-senyum) Eh, mana ada. Saya baru sedar bila kita bertudung ni, selain menjaga keselamatan dan maruah sebagai seorang wanita, kita sebenarnya mengurangkan risiko-risiko penyakit yang disebabkan oleh UV ray ke kepala kita. Sekarang saya sedar, saya malu sangat sebab tak bertudung dulu. Saya rasa selamat macam ni. Dan bila bertudung saya dah tak diganggu. Malah saya sekarang ni rasa lebih tenang bertudung.

Itu maksudnya berakidah kerana manfaat. Sorry ye. Si A di atas bertudung disebabkan kebaikan-kebaikan yang akan dia terima. Cuba kalau si A tadi duduk kat negara yang membunuh sesiapa yang bertudung? Adakah dia akan bertudung? Okey jahat sangat contoh tu.

Katakan pada satu hari, sejenis wabak endemic telah menyerang dunia. Risiko jangkitan wabak tu tinggi kepada sesiapa yang bertudung dan menutup kepalanya. So, pada masa tu adakah tudung kita akan terbang fiuu fiuuu sebab kita tak nak kena penyakit tu?

Bertudung ni, merupakan perintah Allah. So mati ke hidup bahagia ke, tak boleh langgar. Sila rujuk surah Ali-Imran ayat 83. Suka atau terpaksa kita kena buat.

Kenapa kita sibuk nak buat apa yang Allah suruh ni?

Sebab matlamat kita dicipta oleh Allah ni adalah untuk menyembahNya. Tak percaya tengok dalam Quran. Nanti saya bagi balik surah mana ayat berapa. Tak ingat. Boleh pulak tertinggal Quran kat rumah orang ye.

1 Throw your words, write good:

Permata Biru Itu said...

salam alaik there.!

omeynye tudung awak terbang! hahaha.

tapi kan nana, kalau orang yg berpuasa tu, katanya nak diet, nak kurangkan belanja, tu dikira melaksanakan kerana manfaat ke?

hehe. berkait ke idok soalan nya.

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment