Friday, March 29, 2013

Apa yang Kamu Fikir Terhadap Orang Lain Adalah Fikiran Kamu Sendiri.

Assalamualaikum.

Dunia is a test. Why Prophet Muhammad saw is the last Prophet and no prophet after him, that is also a test. Because people followed Rasulullah while he was in this dunia, so Allah tests us; are we still grabbing the aqidah despite the absence of Rasulullah saw.

So do our lives.


There's some matter that we concern, and we can change it, definitely. Seperti: result peperiksaan, hendak menutup aurat atau menutup aurat. Nak makan ke tidak. Apa-apa saja kesan daripada perbuatan yang dalam kuasa kita, akan dipertanggungjawabkan kepada kita. Tak nak makan, kalau masuk angin atau gastrik maka itu salah diri sendiri. Usah disalahkan orang lain. We are free to do anything but restricted by commands and prohibition of Allah SWT, in which the commands and prohibitions are also within our free wills. Nak solat ke tidak, nak puasa ramadhan ke tidak... nak mencuri ke tidak... kalau kamu bertakwa maka kamu buat apa yang disuruh tinggal apa yang dilarang.

There's some matter that we may concern, but unfortunately we can't even change it. Named qadha. Contohnya: hujan pada hari ini, atau kemalangan motosikal yang berlaku ke atas kamu, atau kena halau keluar dewan kuliah sebab lewat datang. Kejadian yang di luar kuasa kita tidak akan dipertanggungjawabkan ke atas kita. Ada hikmah yang Allah sahaja tahu di sebalik kejadian itu semua.

Same goes to others' perception about us. Of course we want to give the best impression of ourselves towards our friends and people around us, but to be careful not to the extend we're not being our true selves. 

Kita ingin menggembirakan orang lain, itu termasuk dalam bidang kuasa kita... jadi kita buat apa sahaja yang kita mampu asalkan tidak menyusahkan kita. Tetapi kalau orang tetap mahu fikir negatif pasal kita maka itu adalah di luar kuasa kita untuk mengubah pemikirannya.

Pemikiran orang lain bukannya bawah kuasa kita. Even the greatest hacker couldn't have change others' thought. 

Pemikiran seseorang itu adalah pemikiran dia. Bukan salah kita dia nak fikir apa pun pasal kita. 

I tried my best to be good, to the extend that I am already exhausted. Till then, I realized, I try to please you but my way never goes the same as you are. Rupanya itu bukannya dalam kuasa saya untuk mengubah pemikiran kamu. It is qadha upon me that you ignore me. Ada la hikmah Allah buat macam tu. It is a test. 

This test makes me understand what is 'redha manusia'. Kita takkan dapat menggembirakan hati orang lain.

Kegembiraan seringkali ditafsirkan sebagai perasaan suka apabila mendapat sesuatu yang diinginkan. Hari ini saya jumpa definisi terbaru untuk kegembiraan:

For Muslims, happiness means to attain the pleasure of Allah swt. 



0 Throw your words, write good:

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment